Spring til indhold

Studieaktivitetsmodel

For at understøtte de studerendes læringsudbytte, præsenteres de for Studieaktivitetsmodellen. Læs mere om denne her.

Studieaktivitetsmodel

For at understøtte de studerendes læringsudbytte, præsenteres de for Studieaktivitetsmodellen. Læs mere om denne her.

Eksempel fra studiemiljøet

Hvordan kan studieaktivitetsmodellen bruges?

For at understøtte de studerendes studieintensitet og læringsudbytte skal de præsenteres for Studieaktivitetsmodellen. Den kan anvendes på to måder:

  1. 1

    Dialog og forventningsafstemning med de studerende

    • Studieformen på AAU eksemplificeret gennem aktiviteter i studieaktivitetsmodellen
    • Samspillet mellem forskellige aktiviteter
    • Ansvar for egen læring
  2. 2

    Tilrettelæggelse af semestre og uddannelser

    Tjek følgende Excel-værktøj for at understøtte arbejdet med at opbygge semestre med en hensigtsmæssig fordeling af timer samt beregn de studerendes arbejdsbelastning og dermed synliggøre, hvad de kan forvente i løbet af semesteret.

Overvejer du at implementere Studieaktivitetsmodellen i studiestarten, kan du med fordel spørge dig selv følgende:

  • Hvordan forventer vi egentlig, at vores studerende forbereder sig og arbejder i deres selvstudier? Er det klart for os selv og for dem?
  • Ved vores studerende, med hvilke teknikker man får mest muligt ud af forelæsningerne?
  • Er de studerende bekendt med formålene med de forskellige aktiviteter og arbejdsformer, de indgår i? - Fx henholdsvis forelæsninger og opgaver
  • Har vi de samme krav og forventninger på tværs af gruppen af undervisere?

Overvej også uddannelsens formidling af hvilke typer aktiviteter ‘jobbet’ som studerende rummer, herunder hvordan man som studerende optimerer sit udbytte af de forskellige aktiviteter (Projekt- og gruppearbejde/PBL, forelæsninger, øvelser, rapport-, projekt- og opgaveskrivning med videre)

Hvis du vil vide mere

Typisk er studielederen ansvarlig, mens en VIP-ansat er udførende.