Om Studieservice
Organisationsdiagram
Studieservices kerneopgaver er at betjene såvel studerende som ledelse inden for det studieadministrative område:
- Vejledning og information om studierne ved universitetet
- Optagelse og indskrivning af studerende
- Orlov og udmeldelse af studerende
- Studieadministration i forhold til studerende
- Studievejledning for studerende og vedligeholdelse af vejledernetværk
- Karrierevejledning, jobfremskaffelse og dimittendundersøgelser
- Samarbejde med gymnasiesektoren
- Internationalt uddannelsessamarbejde
- Modtagelse af udenlandske studerende og boligfremskaffelse
- Støtte til udsendelse af egne studerende på studieophold og projektorienterede forløb (praktik)
- Administration af Statens Uddannelsesstøtte (SU) og Specialpædagogisk Støtte (SPS)
- Udvikling, support og drift af IT-systemer til studieadministration (STADS, DANS, UniStart, Digital Eksamen, mv.)
- Uddannelsesbasen, Modulbasen, Studieordningsbasen og Tilsynsbasen
- Fastsættelse af praksis og procedurer for det studieadministrative område samt kvalitetssikring af data
- Afholdelse af kurser og workshops for AAU-ansatte
- Afholdelse af valg til styrende organer
- Studerendes klagesager
- Disciplinærsager i forhold til studerende
- Høringer, generel juridisk bistand og fastsættelse og implementering af nye regelsæt
- Oprettelse og legalitetskontrol af studieordninger
- Dimensionering
- Kvalitetssikring, akkreditering og studiemiljø
Mission, vision og værdier
Mission
Studieservices formål og mission er at være med til at løse Aalborg Universitets opgave som uddannelsesinstitution:
- Ved at udvikle formålstjenlige og velfungerende administrative løsninger og servicetilbud til universitetets uddannelser og studerende, samt
- Ved at give relevant støtte til universitetets ledelse.
Vision
Studieservice vil:
- Medvirke til at forbedre kendskabet i Danmark og udlandet til universitetets samlede uddannelsesudbud og til at sikre optagelse af de bedst kvalificerede studerende. Det gælder optagelse på såvel heltids- og deltidsuddannelser på dansk som engelsksprogede uddannelser. Der tilstræbes nærværende, grundig og objektiv information med henblik på at mindske frafald.
- Medvirke til at udbygge relevant gennemførelsesvejledning, vejledning om studieskift, vejledning om studie- og praktikophold i Danmark og i udlandet samt udslusningsvejledning. Udslusningsvejledningen omfatter aktiviteter, der kan medvirke til at styrke de studerendes beskæftigelsesmuligheder.
- Udvikle procedurer for uddannelsstøtte, legatstøtte, støtte i forbindelse med udlandsophold samt Specialpædagogisk støtte (SPS) med henblik på at sikre korrekt og hurtig administration.
- Udvikle universitetets fælles studieadministrative system (STADS) og IT-støttesystemer i øvrigt. IT-systemerne udvikles med en webgrænseflade, og der sigtes imod at etablere flest mulige selvbetjeningstilbud til de studerende.
- Udvikle procedurer for information og støtte til ledelsesinstanser på alle niveauer om søgning, optagelse, gennemførsel, beskæftigelse og andre relevante aktiviteter.
Værdier
Vi vil gerne kendes på disse værdier:
- Vi er en del af Aalborg Universitet og understøtter universitetets arbejde som uddannelsesinstitution så godt som muligt.
- Vi er åbne over for forandringer og ved, at de hele tiden kommer, både udefra og indefra.
- Vi vil gerne i dialog med andre dele af universitetet, når vi skal løse en fælles opgave.
- Vi er en serviceorganisation og vil yde en professionel service overfor vores kunder.
- Vi vil gerne vise respekt overfor andres synspunkter og interesser, men forventer også en tilsvarende respekt fra andre.
- Vi vil internt vise respekt for hinandens synspunkter gennem anerkendende kommunikation.
- Vi har et ansvar for hinanden og skal tage initiativ imod isolation, dårlig stemning, mobning og stressymptomer.