Hvad er employability?
Hvad er employability?
Employability
"At blive employable" er ikke et spørgsmål om "employment", men ved at understøtte udviklingen af den studerendes employability er sandsynlighed for en ansættelse væsentligt større.
Ansættelse - og dermed nedbringelse af ledighed - er dog ikke det eneste mål ved at invitere employability-indsatsen indenfor.
Mange af midlerne, der leder frem til et højere niveau af employability, er også med til at understøtte den kernefaglige læring, PBL-praksis, trivsel, motivation og evne til at tage viden med ud i verden.
Employable er ikke noget, man statisk "er", og den læring, der relaterer sig dertil, kaldes også "karrierelæring". Karrierelæringsprocessen medvirker til udviklingen af karrierekompetencer, som til sidst medvirker til, at personen bliver mere employable, hvilket øger sandsynligheden for, at personen kan etablere et ansættelsesforhold - altså komme i "employment".
Karrierekompetencer er de ”værktøjer” og erfaringer, der gør det nemmere for den enkelte at forholde sig til og agere i den kompleksitet, en karriere indeholder – og er omgivet af.
Fælles ansvar for at give muligheden
Arbejdet med employability er i sidste ende noget, den enkelte studerende skal involvere sig i. Men det er vores fælles ansvar, at AAU-studerende har så let ved at deltage i employability-aktiviteter som muligt - fx ved at tænke aktiviteterne ind i dagligdagen.
Vi kan alle være med til at understøtte den enkelte studerende i at udvikle sin employability. "Traditionelt" - eller i hvert fald ofte - har vi oplevet employability-indsatser, der har hørt til uden for undervisningen. Det vil sige, at det er aktiviteter, der kræver, at den studerende aktivt tilvælger dem.
Mange employability-aktiviteter bliver lagt sidst i uddannelsen. Men det er ikke sidst på uddannelsen, employability-fokusset bør starte; jobsøgning er toppen af et isbjerg, der som fundament indeholder arbejde med, hvad man vil; hvad man kan; og hvordan man kan komme til at gøre dét.
Som et produkt af, at aktiviteterne ligger ved siden undervisningen, opleves employability også som noget, der er afkoblet - både i form, men i høj grad også indhold - fra det såkaldt fagfaglige i uddannelsen.
3 barrierer har vist sig i de employability-indsatser, der ikke er tilstrækkeligt integreret i "det daglige":
Modellen for
AAU-Employable
Der er mange parametre, der direkte eller indirekte har betydning for den studerendes udvikling af employability.
Modellen for "AAU-employable" tegner et best case-scenarie - en "fuld plade" af employability-udviklende aktiviteter eller direkte karrierekompetencer og illustrerer nogle af de mange forskellige parametre, der er i spil, når der skal arbejdes med employability-udvikling.
En studerende kan sagtens være "employable" uden at have taget del i alle boblernes indhold, ligesom nogle af boblerne har en tydelig sammenhæng - så se cirklen som en vejledende illustration af, hvad der kan tænkes ind som employability-aktiviteter.
Employability er ikke det samme første og femte studieår, og derfor har vi også lavet anbefalinger til, hvad I kan gøre på studierne i løbet af studietiden.
Nedenfor kan du se modellen og eksempler på indhold i de forskellige bobler.
Cirklens indhold
Her kan du finde inspiration til, hvordan du kan hjælpe dine studerende
Kontakt
lra@adm.aau.dk
Tlf. 9940 7403
cfn@adm.aau.dk
Tlf. 9940 9413