Hvad er employability?

AAU Karrieres praksis bygger på 3 hovedelementer:

  1. Employability
  2. Karrierelæring
  3. Karrierekompetence

De 3 elementer er på forskellige måder sammenhængende.

  • +

    Employability, employable og aau-employable

    Employability

    Employability handler om individets evne til først at skabe adgang til og derefter at kunne begå sig på arbejdsmarkedet og skal forstås som et gensidighedsforhold mellem arbejdstager og arbejdsgiver. Employability er det, der i samspil med den studerendes voksende faglige og personlige indsigt, viden og kompetencer, påvirker evnen til at skabe værdi på arbejdsmarkedet.

     

    Employable

    Employable er ikke noget, man er (som et statisk fænomen), og den samme person kan være mere employable i én kontekst (en del af arbejdsmarkedet) end i en anden. Omend man ikke kan måle på, om en given person er employable, fortæller teorierne os om en række parametre for employability (fx faglige og personlige kompetencer, praktisk erfaring og selvindsigt), som skaber større sandsynlighed for beskæftigelse, men ikke garanterer beskæftigelse.

     

    AAU-Employable

    Når disse parametre relateres til de studerendes tid på AAU, opstår begrebet om studerende og dimittender, som bliver ’AAU-Employable’. Modellen herunder peger på en række elementer, der kan påvirke individets evne til i højere grad at blive ’AAU-Employable’.

     

  • +

    Karrierelæring og karrierekompetence

    Karrierelæring er læringsprocessen, som medvirker til udviklingen af karrierekompetencer, som til sidst medvirker til at personen bliver mere employable, hvilket øger sandsynligheden for, at personen kan etablere et meningsfuldt ansættelsesforhold ved en arbejdsgiver (employment).

    Karrierelæring

    Karrierekompetencer er de ”værktøjer” og erfaringer, der gør det nemmere for den enkelte at forholde sig til og agere i den kompleksitet, en karriere indeholder – og er omgivet af.

    Karrierelæring og karrierekompetence er de studerendes muligheder for at indgå i employability-processen. Uddannelsen, AAU Karriere og i visse tilfælde andre aktører skal samarbejde om at skabe rammerne for denne proces.

  • +

    Den studerendes ansvar

    Arbejdet med employability er i sidste ende noget, den enkelte studerende skal påtage sig – understøttet af karriererelaterede indsatser såsom karriereforløb, der gør det muligt for den enkelte at blive mere employable.

    Derfor er det vigtigt, at den enkelte studerende selv tilvælger employability-øgende aktiviteter i løbet af sin studietid – ud over den karrierelæring, der i sig selv ligger i at fordybe sig i et fagområde – og at AAU skaber rammer, som kan øge den studerendes employability.

  • +

    AAU Karriere i en konsulterende rolle

    Ud over selv at være udøvende i forhold til karrierevejledning og karrierelæring betragtes karriereenhedens rolle i forhold til ovenstående som supporterende for de faglige miljøer i at integrere karrierelæring i undervisningen.

    Integrationen af employability-tiltag i de studerendes øvrige aktiviteter er et vigtig, fordi der på én gang kræves engagement og overskud fra den studerende. Dette engagement mobiliseres ved at gøre aktiviteterne nærværende og sammenhængende med den studerendes øvrige aktiviteter.

    Således bør et karriereforløb over 4 semestre understøtte de udfordringer og muligheder, de studerende møder igennem uddannelsen. Eksempelvis ønsket om et studiejob på 7. semester, afsøgning af praksismuligheder på 8. semester, mødet med praksis eller udlandsophold på 9. semester og den begyndende jobsøgning og overgang til arbejdsmarkedet på 10. semester.

Links fra AAU Karriere