Velkommen til vidensbank for indsatser til at øge match, trivsel og gennemførsel blandt studerende. Indsatserne er indsamlet blandt studierne gennem det strategiske arbejde med frafald og fastholdelse. Formålet med vidensbanken er, at give alle studier mulighed for frit at lade sig inspirere af og anvende tiltagene i deres arbejde med studiestarten, første og andet semester.
Vidensbank for tiltag og indsatser
Før optagelse
Fasens nøgletemaer: Match, afklaring & refleksion og forventningsafstemning
Periode: Før d. 5/7
-
+
Match
Mål: Match mellem uddannelserne som de er hhv. de potentielle studerendes oplevelse heraf
Indikation på målrealisering: Fald i udmeldelser begrundet med manglende match
Tiltag:
-
+
Afklaring og refleksion
Mål: Så vidt muligt fagligt og personligt afklarende potentielle studerende
Indikation på målrealisering: Tidligt commitment til uddannelsen hos studerende
Tiltag:
-
+
Forventningsafstemning
Mål: Højt vidensniveau hos potentielle studerende
Indikation på målrealisering: Færre samtaler med studievejledning (decentral og central)
Tiltag:
Optagelse
Fasens nøgletemaer: Match
Periode: 28/7
-
+
Match
Mål: Optag af meget fagligt motiverede studerende på den enkelte uddannelse
Indikation på målrealisering: Lavere andel studernede der ikke møder op til studiestart
Tiltag:
-
+
Fokuseret selektion
Mål: Optag af meget afklarede studerende
Tiltag:
- Løbende gennemgang og justeringer af adgangskrav ifht uddannelsens indhold (strukturelt element): generelt karakterkrav, specifikke faglige krav, fordeling af kvoter mv.
- Løbende gennemgang og justeringer af adgangskrav ifht uddannelsens indhold (strukturelt element): generelt karakterkrav, specifikke faglige krav, fordeling af kvoter mv.
Tidlig studiestart
Fasens nøgletemaer: Begyndende tilknytning, nærvær & personlige udtryk, tryghed & ’afdramatisering’ og faglig kvalificering
Periode: August
-
+
Begyndende tilknytning
Mål: Begyndende social integration af nye studerende
Tiltag:
-
+
Faglig kvalificering
Mål: Løft i det fagligt niveau for afgrænset gruppe studerende
Indikation på målrealisering: Lavere frafald for udvalgte grupper studerende
Tiltag:
-
+
Nærvær og personlige udtryk
Mål: De studerende er trygge ved studiestart
Indikation på målrealisering: Høj grad af deltagelse og kommunikation på FB mv. inden studiestart
Tiltag:
-
+
Tryghed og ’afdramatisering’
Mål: De studerende har overblik vedr. den allerførste tid
Indikation på målrealisering: Høj andel har logget ind på Moodle og har set information
Tiltag:
Sen studiestart
Fasens nøgletemaer: Transition/overgang, rolle(ind)læring af rollen som studerende og at komme på plads
Periode: September
-
+
At komme på plads
Mål: De studerende kender de konkrete forventninger til dem (fx vedr. arbejdsindsats, adfærd i gruppearbejde mv.) og kommer effektivt på plads i uddannelsens praktiske rammer.
Indikation på målrealisering: Øget fokus på uddannelsens faglige del, forbedret score på relevante spørgsmål i studiestartsundersøgelse(r) og fald i udmeldelsesbegrundelser knyttet til ensomhed, manglende støtte mv.
Tiltag:
-
+
Rolle(ind)læring af rollen som studerende
Mål: De studerende har viden om og konkrete værktøjer og færdigheder til at ’udføre’ rollen som studerende, herunder på et basalt niveau forstået akademiske arbejdsmetoder og værdier
Indikation på målrealisering: Øget fokus på faglige spørgsmål og uddannelsens faglige del
Tiltag:
-
+
Transition/overgang
Mål: De studerende oplever overskuelighed i studiestarten og klart beskrevne rammer
Indikation på målrealisering: Forbedret score på relevante spørgsmål i studiestartsundersøgelse(r)
Tiltag:
Dybere integration
Fasens nøgletema: Opfølgning på studiestart
Periode: Oktober-november
-
+
Opfølgning på studiestart
Mål: Der tages effektivt hånd om frafaldstruede studerende
Indikation på målrealisering: Fald i andel frafaldstruede studernede målt ved udgangen af semesteret
Tiltag:
Prøvefasen
Fasens nøgletema: Lærende og støttende
Periode: December-juni
-
+
Lærende og støttende
Mål: De studerende oplever at være godt forberedt til eksamen, oplever professionelt planlagte og afviklede prøver samt eksaminer (indhold og proces) og professionel opfølgning på eksaminer.
Indikation på målrealisering: Fald i frafald efter 1. semester og fald i antal reeksaminationer.
TILTAG:
Send os din idé
Vær med til at gøre vidensbanken levende og udbrede kendskabet til gode indsatser på tværs af AAU. Send os jeres gode idéer på studievejledning@aau.dk.